2013. február 19., kedd

SK társasjátékok

Ahogy a cím is mutatja, ebben a bejegyzésben nem albumokról lesz szó. Ráadásul nem is túl aktuális a bejegyzés, de már régóta akartam róla írni.
Tavaly nagy vállalkozásba fogtunk a barátnőimmel. Készítettünk összesen három darab társasjátékot saját felhasználásra. Több hónapig tartott a munka, végül nyáron készültünk el velük.

Transzformáció játék:


Ebből a háromból kettő ugyanaz, nevezetesen a Transzformáció játék, ami egy felnőtteknek szóló spirituális, önfejlesztő játék. Ezek esetén a grafikai tervezés a legtöbb hozzáadott munka, hiszen egy létező társasjáték alapján készültek, a szabályok, a kártyák tartalma csak minimálisan változott. Viszont az elkészült játék 6 személyes, de ami alapján dolgoztunk, azt csak négyen játszhatják, ez volt vele az egyik legfőbb gond a mi kis ötfős társaságunk szempontjából. :)
Angol kiadásban egyébként létezik a hatszemélyes verzió is, de magyarul nem jelent meg, és egyébként is több tízéves játékról van szó; a négyszemélyes, magyar változat is csak nagyon drágán és nehezen szerezhető be. Ezért úgy döntöttünk, kicsit modernizáljuk, személyre szabjuk, és elkészítjük magunknak ráadásul két példányban. A eredeti szövegeket begépeltük, néhol javítottunk rajta (ezek a feladatok főként Abyre és Stigura hárultak); Photoshopban újrarajzoltam a szimbólumokat, megterveztem a táblát (több részből áll), a kártyákat, megszerkesztettem a játékleírásokat stb. Végül a kártyákat, személyes táblákat, borítékokat házilag nyomtattuk Abynél, a játéktábla elemeit pedig egy nyomdában nyomtattatuk ki, fóliáztattuk, én pedig végül szürke lemezre ragasztottam az elemeket. A szürke lemezből Bíró Ági segített kivágni az elemeket. Ezúton is köszönet érte! :)
Sok-sok munkánk van benne (bár a harmadik társashoz képest ez semmiség volt), és olcsóbb is volt, mintha egy használt négyszemélyes játékot vettünk volna valahonnan. Szóval megérte. :) Azóta már mindkettő sokszor volt használva. :)
A tábla hét elemből áll, amelyek összeillesztve egy hatszöget adnak. A középső kör egyoldalas, de a többi hat résznek mindkét oldala használható. Mindig annyit fordítuk úgy, hogy a játékos "életútja" látszódjon, ahányan éppen játszunk, a többinek pedig a hátoldala kerül felülre, amire pakolhatjuk a kártyákat, személyes táblákat, hogy kényelmesebben elférjünk.
A két példány között egyébként van egy kis különbség grafikailag, ez a két tulajdonos (de hivatalosan hangzik :)) kérése volt. Más betűtípus használtam, és a középső kör alakú rész is más lett.

Twilight Cluedo:


A másik projekt sokkal bonyolultabb és időigényesebb volt, és többször ott tartottunk, hogy feladjuk, mikor a kétoldalas nyomtatással szenvedtünk (főként Aby). De végül kész lett, és megérte, bár lehet, hogy nem kezdenék bele újra, most már tudva, hogy mennyi vesződséggel járt.
A játék a Cluedo Twilightos változata, ami egyébként nem létezik, tehát ebben jócskán van munkánk a grafikai tervezésen túl is.
Nem tudom, be kell-e mutatnom a Cluedot, mint alapjátékot (bár be kell valljam, egy évvel ezelőttig én nem ismertem). Ez egy nyomozós játék, ahol egy bűntény részleteit kell megfejteni. Ez konkrétan azt jelenti, hogy vannak bizonyos kártyák, amiken három kategóriába sorolható dolgok találhatók (pl. az ős-Cluedoban helyszín, elkövető és eszköz). A szobákon végighaladva kérdéseket lehet feltenni a többi játékosnak, és a "válaszaik", azaz az általuk mutatott kártyák alapján kell kilogikázni, hogy mi is a rejtvény megoldása, megnevezve a játék elején egy kijelölt borítékba rejtett három kártyát.
Ez egy nagyon régi játék, de az eredeti óta számos változata jelent meg. Ezek a lényegi dolgokon nem változtattak, esetleg csak megspékelték vagy nehezítették valamivel. Az egyik ilyen verzió a Harry Potter Cluedo. Stigu nagy HP rajongó, és neki van is egy ilyen társasa. Ezzel játszottunk, mindannyiónknak nagyon tetszett. Nem sokkal utána egy időben, de két különböző helyen Stigu és Inka, illetve Aby és én is kitaláltuk, hogy kellene a társaságnak egy Twilight Cluedo, ugyanis minket ez a (könyv- és film)sorozat hozott össze. Stigu és Inka csak ábrándoztak a dologról, de én Abynek rögtön mondtam, hogy miért ne, én megcsinálom!
A Harry Potter Cluedoról tudni kell, hogy meg van fűszerezve egy kicsit a játék, hogy a varázslatnak is szerepe legyen, és ettől sokkal izgalmasabb, mint az eredeti Cluedo. Egyértelmű volt, hogy mi is ilyet akarunk. Ezért olcsón szereztünk egy Harry Potter Cluedot, és azt alakítottuk át.
Mondanom sem kell, rengeteg időbe telt a játék megtervezése. Az alapszabályokon nem változtattunk, de úgy akartuk megcsinálni, hogy az egész teljes mértékben hű legyen a Twilight Sagahoz. Ez persze kihívás volt a javából, hiszen minden dologra, ami a Harry Potteres változatban a varázsláshoz kötődött, ki kellett találnunk valami megfelelőt az Alkonyat világából. Ez közös munka volt, de elsősorban Abyvel és Stiguval együtt, hárman "követtük" el.
Arról nem is beszélve, hogy a táblára kellett tíz helyiség. Végül úgy döntöttünk, a Cullen ház lesz a helyszín, és a szobákat pedig a könyvekben leírtakhoz hűen, illetve a homályos dolgokat odaillően kiegészítve készítem el (egy lakberendező program segítségével). De ezek a szobák nem egy emeleten vannak, ezért a játékpályát még lépcsőkkel és az emeleteket elválasztó falakkal is kiegészítettük.
A kártyák összetétele, mennyisége is változott. Az ötletek szintén közösek voltak, a megfogalmazás pedig Aby és Stigu érdeme. Mire jók az író barátok? :D
Ezután következett a sok-sok grafikai tervezés: a szobák, a teljes tábla, a forgó kerekek (mivel a Harry Potter Cluedo ettől olyan izgi), a kártyák, a korongok megalkotása Photoshopban. Abyre hárult a nyomtatás ez esetben is, de ez itt rengeteg időbe telt, és rengeteg papír és festékpatron bánta, mert a kártyák kétoldalasak, és nagyon nehezen jött össze, hogy pontosan egymás mögé essen a két oldal nyomata. De nagy nehezen megoldottuk szerencsére. :)
A táblát és a kerekeket szintén nyomdában nyomtattatuk és fóliáztattuk, de ezúttal nem szürke lemezre kellett ragasztanom, hanem a meglévő Harry Potter Cluedo elemeire. Hát ezzel azért volt meló rendesen, már előzetesen is, mert az eredeti játék szerkesztése nem tökéletes, és persze a vágásom és a ragasztásom sem 100%-os, de azért igyekeztem az eredeti tábla pontatlanságait is javítani, így már tervezéskor is kb. tizedmilliméter pontosságig korrigáltam az eltéréseket. Türelemjáték volt a javából, de a végeredmény szerintem mindannyiunk várakozását felülmúlta.
Szuper lett, azóta szinte minden találkozáskor játszunk vele. Én pedig nagyon büszke vagyok magunkra, hogy sikerült ezt összehozni, főleg, hogy valóban hűek maradtunk a Saga adta keretekhez, ami szerintem nagyon nagy dolog, kiindulva abból, hogy ez még a filmeknek sem sikerült. xD


Rengeteget írtam (pedig igyekeztem rövidre fogni). Remélem, nem bánod!
Köszönöm, hogy elolvastad! Bízom benne, hogy tetszett, annak ellenére, hogy nem a scrapbookingról volt szó. :)
Jó éjszakát!

4 kedves megjegyzés

Veronika írta...

Képzeld Atyus az eredeti Transzformációs játékot az Apukám nyomdájában nyomták ki :-D

Atyus írta...

:o Komolyan?
Kicsi a világ! :)

Janka írta...

Ez valami brutális! Maga az ötlet sem semmi, de hogy meg is csináltátok, és egy tök új játákot találtatok ki! Le a kalappal. Tátom a számat!!!

Atyus írta...

Köszi! :)